24,549
8
14
Lage en god grus vei - hvordan/pris?
202
9
Hvordan kan jeg best lage en vei her med grus (ikke asfalt).
Skal man bruke duk først og så grus, eller hvordan er triksene ?
Hva kan jeg forberede selv før grus-lasset kommer ?
Skal man bruke duk først og så grus, eller hvordan er triksene ?
Hva kan jeg forberede selv før grus-lasset kommer ?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Men som det ble skrevet i tråden under her, er det en billig løsning som med noen år med tæle ville kommer til å flytte på seg etc..
Fant også mere info her;
http://www.byggebolig.no/grunnarbeider-mur-og-betong/hva-koster-ny-privat-vei/
Grei nok løsning: Først få høvlet bort grastorva i midten og så fylle på med så mange lass pukk/grus oppå eksisterende masser som du har råd og plass til. At veien blir nedkjørt i sporene og får rygger på midten og kantene er nokså uunngåelig, særlig om det er en del lastebiltrafikk, men det er ikke noen stor jobb å høvle/skrape den annethvert år eller så.
Om man bytter ut mye masser og legger duk tilstrekkelig dypt nede, så vil de gode massene oppå duken komprimeres og bli et mer "sammenhengende lag" som fordeler belastningen over hele veibredden, slik at massene oppå duken "flyter" på de dårlige massene under. Omtrent som en luftmadrass i vann, bare at madrassen ikke bøyer seg under din vekt...
Det jeg ville fram til her var altså at problemet med nedsunkne hjulspor slik jeg har forstått det bør bli mindre om man skifter ut tilstrekkelig mye masser, og legger duk under.
Forøvrig ser det ut som en runde med motorsag/ryddesag og/eller krattknuser/kantklipper hadde vært på sin plass, samt rensking/graving av veigrøfter...
Grusveier blir forøvrig også glatte om vinteren, like glatt som asfalt. Du vil få en hardpakket snøsåle uansett, og med mye trafikk og litt mildvær/regn, så blir det til is, uansett underlag. (med mindre du legger varmekabler... ;D )
Ja, å fjerne buskas så man ikke riper opp bilen kan være det som trengs. Dersom det ikke er snakk om stor trafikk på den veien, er det jo en vakker vei med gress mellom hjulsporene verdt å bevare. Vi har sånn inn til hytta, og prøver å holde den slik, vedlikeholdet består i at vi ved behov fyller et trillebårlass grus i groper i hjulsporene der de har sunket så mye at gresset subber oppi bunnen av bilen.
Dersom de stedlige massene ikke er for leirrike, kan grøfting langs veien, der man legger det man graver opp som ny grus på veien, være en måte å skaffe seg gratis grus til å etterfylle litt på veien med.
Om det er større trafikk på trådstarters vei enn til vår hytte, så er det kanskje ikke godt nok. Men bildet var så idyllisk, at jeg ville nevne det. :D
Og ja, asfalt er glattere enn grus. Skikkelig veigrus gir også en veldig kompakt og hard overflate.
Poenget var sommer og vinter - når det har regnet, så blir det bare "skli føre".
Om vinteren blir det alt for store hjulspor og vanskelig å komme inn...
Legge pukk og stein så kommer det nok litt gress med tiden.. men da holder det seg ihvertfall gjevnt.