369
6
0
Sluttoppgjør - tips til byggherre?
4,269
0
Skal gjennom fasen med sluttoppgjør med entreprenør nå på påbygg/rehabilitering.
Er det noen som har tips å komme med, både til verifikasjon av kvalitet og til å møte ulike tilleggskrav fra entreprenør nå på slutten? Er det verdt pengene å ha med seg en egen takstmann f.eks.? Hvordan prissetter man dårlig kvalitet, egeninnsats, forsinkelser på enkeltelementer etc?
Er det noen som har tips å komme med, både til verifikasjon av kvalitet og til å møte ulike tilleggskrav fra entreprenør nå på slutten? Er det verdt pengene å ha med seg en egen takstmann f.eks.? Hvordan prissetter man dårlig kvalitet, egeninnsats, forsinkelser på enkeltelementer etc?
Tenker her på at man jo da senere vanskeligere kan si man ikke viste eller kunne vite ting som entrepenenør har unnlatt å oppgi og en proff aktør er forventet å se/skjønne, etc?
Kan jo selvsagt bli dårlig stemning om entrepenør tolker det dit at det ikke finnes noe tillit til han og arbeidet gjort, men igjen er det dårlig og entrepenør forsøker å snike seg unna så må man stille sterkt.
Er du fornøyd med jobben?
Tror du leverandøren har gjort en god innsats og vært real og fair i forhold til endringer?
Er totalsummen innenfor det du forventer eller tenker er rimelig ut fra hvordan ting har forløpt?
Er det da nødvendigvis noe å hente på å sitte og regne pluss og minus på sluttregningen?
OK, så har de kanskje tatt litt mye for noe, men kanskje har er det andre ting som ikke er tatt med, enten pga at de ikke brydde seg om det eller kanskje de glemte av noe.
Jeg tenker at gitt overstående så bør du vurdere å bare godta regningen som den er og takke for en godt gjennomført jobb og et hyggelig samarbeid.
Det er ikke slik at man MÅ dille og dalle for at «rett skal være rett .
Du kan faktisk velger å se helheten - og om den er bra så er ikke resten så farlig.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Det er jo heller ikke sånn at man nødvendigvis vinner noe økonomisk på å stå på sitt, uansett hvor mye rett man har. Samtidig synes jeg det er galt at forbrukere betaler useriøse håndverkere tusenvis ekstra bare for å unngå konflikt, da blir det bare gi og ikke ta.