Av det du skriver kan jeg kun se en ting som det er snakk om å forandre, og det er at installatøren skal være 100% ansatt i det firmaet han går god for.
Jeg har tidligere etterlyst dokumentasjon på dette du sier om å kunne ta installatørprøven uten å først være fagtekniker/ingeniør. Er dette noe du har "hørt" blant folk? Jeg kjenner ikke engang til et lite hint om at dette skal forandres på.
Nei, det har jeg vært inne på før. Bilverksteder får relativt lite tyn her inne, kanskje fordi det er en bedre kultur for å bruke tid på å finne folk man stoler på innen det faget.
Jeg bruker et autorisert bilverksted og er fornøyd med det. De tar like mye betalt pr time som elektriker, men jeg synes det er for galt om man skal forvente at de skal jobbe gratis de også.
Nei. Verkstedene her i området varierer mellom 650 og 1300 kr timen inkl mva. Alle el firmaene jeg kjenner til tar ca 700 kr inkl mva. Men nå tar jeg den tunge oppgaven med å finne mekanikere jeg stoler på og som tar en grei pris, problem solved
Ser det er skrevet masse , og mye krangling . Men uansett . Per idag kreves det teknisk fagskole , og/eller høgskole for å ta installatørprøven . Det som kommer , usikker på når , er at du ikke trenger denne formelle skolegangen , men relevant praksis i fem år , som må vurderes .
Dette høres absurd ut. Selv er jeg faktisk skeptisk til nivået på (høyskole)ingeniørutdannelsen og mener ihvertfall at en slapp "teknikerelev" ikke er personen til å drive et trikkerfirma. Hvis loven skal være streng, så skal de også sikre seg at de som tar seg av det faglige er verdige den beskyttelsen loven gir.
Jeg har tidligere etterlyst dokumentasjon på dette du sier om å kunne ta installatørprøven uten å først være fagtekniker/ingeniør. Er dette noe du har "hørt" blant folk? Jeg kjenner ikke engang til et lite hint om at dette skal forandres på.
Nei. Verkstedene her i området varierer mellom 650 og 1300 kr timen inkl mva. Alle el firmaene jeg kjenner til tar ca 700 kr inkl mva. Men nå tar jeg den tunge oppgaven med å finne mekanikere jeg stoler på og som tar en grei pris, problem solved
Dette høres absurd ut. Selv er jeg faktisk skeptisk til nivået på (høyskole)ingeniørutdannelsen og mener ihvertfall at en slapp "teknikerelev" ikke er personen til å drive et trikkerfirma. Hvis loven skal være streng, så skal de også sikre seg at de som tar seg av det faglige er verdige den beskyttelsen loven gir.
Samme hva du har av bakgrunn, så skal man igjennom et nåløye med 90% stryk.
Prøven går på tid, så man må kunne svarende umiddelbart. Kun de med minst feil og best tid består.
Vil påstå at de som klarer denne prøven, kan NEKen særdeles godt samt har erfaringen som gjør at de kan løse spørsmål raskt.
Har en kollega som er medlem av Norsk Elektrisk Komite ;D