5,392
22
2
Aircooled garasje
28
0
Hei.
Tenkte å lage en liten prosjekt tråd om garasjen.


Det er altså en ganske standard garasje på 7,8m x 6 m med en liten bod/verksted i bakkant.
Plassbygget av lokal snekker. Den er tegnet av min far.
Status så langt er at priser er hentet inn, og valg av snekker er gjort. Det er sendt søknad til kommunen, da den blir liggende nærmere enn 4 meter fra veg.
Budsjettet er 300 000 og det ser ut som vi kommer under det.
Har fått pris fra snekker på 260 000 på graving, støping, deler og arbeid, og har hentet inn priser selv på elektropakken på 30 000. Så kommer det alltid litt uforutsette greier
Tenkte å lage en liten prosjekt tråd om garasjen.


Det er altså en ganske standard garasje på 7,8m x 6 m med en liten bod/verksted i bakkant.
Plassbygget av lokal snekker. Den er tegnet av min far.
Status så langt er at priser er hentet inn, og valg av snekker er gjort. Det er sendt søknad til kommunen, da den blir liggende nærmere enn 4 meter fra veg.
Budsjettet er 300 000 og det ser ut som vi kommer under det.
Har fått pris fra snekker på 260 000 på graving, støping, deler og arbeid, og har hentet inn priser selv på elektropakken på 30 000. Så kommer det alltid litt uforutsette greier
Hva er galt med vindu mot vei? Bruk frostede vinduer eller gardiner om du ikke vil at de som lufter bikkjene skal se deg furte!
Jeg har skap satt opp på totomfire. Så kan de flyttes rundt med jekketralla. For øyeblikket bor de midt på gulvet, da det passer best med nåværende prosjekt. Når situasjonen endrer seg flytter jeg dem så de står foran et vindu om det passer. Du vet ikke i dag hvordan behovet vil være neste år. Men en ting er sikkert! Det er mye bedre å jobbe i naturlig lys enn kunstig lys! Har du i tillegg en trivelig utsikt så er vindu som en turbolader for enhver tankeprosess!
Vi har en garasje som innvendig er ca6 m bred 5,8m dyp. Vi har en Opel Vectra stasjonsvogn og en VW Caravelle. Altså to relativt store biler - og det påvirker nok litt.
Er vel litt sent nå, men jeg kan gi noen innspill så får du tenke på det.
Jeg synes vår garasje er litt trang i bredden. Det er for eks. trangt om man ønsker å trille inn en sykkel mens bilene står i garasjen. Om begge bilene står i garasjen er det ikke uten videre greit å gå ut av dørene på begge sider. Ikke noe stort problem, men skulle jeg gjort det på nytt i dag hadde jeg definitivt bygget den minst 1/2m bredere.
Som sagt er vår 5,8m dyp. Det er akkurat nok til at jeg kan ha bilene inni og samtidig ha for eks. en kompressor fremst, en sykkel på veggen eller hulene dersom de står i hjørnene eller mellom bilene.Jeg ville IKKE hatt den grunnere. Dette også om jeg hadde hatt en bod foran - lite fristende å drive å dra dekkene inn og ut av boden.
Om du tenker på å få deg en kompressor, tenk over hvor den skal stå. VELDIG greit å slippe å ha den stående der du driver å jobber ettersom de typisk bråker en god del.
Hvor dyp er garasjen i forhold til bilplasseringen? Skal du ha to biler inn så ser det for meg ut som om du ikke kommer til å komme deg inn/ut av boden så lenge døren fra boden din slår ut i garasjen. Etter noen år så vil du banne hver gang du må flytte bilen for å komme deg inn i boden din. Ikke moro. Om du ikke kan utvide kan du kanskje løse det ved å plassere døra midt på veggen slik at den kan åpnes i mellomrommet mellom bilene.
Har du vurdert å bytte ut vinduet med en dør med vindu i? Vil slippe inn like mye lys, og du vil kunne gå rett inn i boden uten å gå gjennom garasjen. Kostnadsmessig går det nok ut på omtrent det samme.
Har du - og har tenkt å fortsette å ha - bare en bil, så blir jo det meste en annen sak i forhold til det jeg beskriver som tar utgangspunkt i at du skal ha to biler inn i garasjen.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Men en kan ikke alltid gjøre noe med det, så får en heller finne smarte løsninger
Slik får jeg i alle fall plass til en liten arbeidsbod i bakkant. Den overbygget som blir under tak, men i friluft kan vi da bruke til å sette sykler osv. Surt, men sånn er det