24,045
41
10
GRs dobbelgarasje
794
Rogaland
0
Kjøpte hus med garasje for tre år siden. Garasjen er fra '86, av type dobbel med dobbel port, har bredde 6,4 meter og lengde 7,2 meter.

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.
Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.
Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.
Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.
Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.
Andre steg var å pelle opp all belegningssteinen og grave ut ca. 20 cm ekstra med masse. Bare å sette småfolket i arbeid:
Så var det på med litt masse, 50mm EPS, plast og armeringsnett:
Betongbilen ble bestilt, men sjåføren hadde bare kjørt i tre måneder og tørte ikke rygge ned i gården min (har vært større biler enn den her nede helt uproblematisk..), så jeg ble tvunget til å bestille pumpebil også, kaotisk og dyr kveld:
Resultatet ble ganske bra, selv om jeg kjørte helikopter kl. 01 på natta, uten å ha peiling på hva jeg drev med (skjønte det først dagen etter):
For å i det hele tatt ha noe håp om å manøvrere dette beistet på plass måtte jeg skråkappe ene enden, og det var enklere sagt enn gjort med en liten vinkelsliper, men gikk på et vis:
Neste del av prosjektet var helt sinnsykt. Alene fikk jeg dratt denne inn på garasjegulvet med en biljekk i ene enden og et møbelbrett i andre enden, hvilket for øvrig knelte en gang og måtte forsterkes. Hadde provisorisk festet en vinsj fra Toolfarm i limtredrageren i mønet. Vinsjen klarte såvidt det var å løfte dette beistet av en bjelke, og i det jeg stod med en fot i stigen, brukte den andre foten til å styre og balansere jernbjelken med (måtte vinkles ganske kraftig for å få den på plass), hadde en hånd på et kosteskaft for å styre bjelken i andre enden, den siste hånda på fjernkontrollen, og svetten silrant, så innså jeg vel muligens at jeg sannsynligvis burde sett noen begrensninger litt tidligere og droppet å utføre det prosjektet helt alene. Men dette skulle i boks, så da var det bare å gi gass og få driten i posisjon. Helt ufattelig nok så gikk det, med alle lemmer og vinsjvaier og det hele i behold. Gjør det ikke igjen.
Før dette hadde jeg forsterket veggene på anleggspunktene og ned til ringmuren. Borret også hull i bjelken og bolta den fast i veggene i begge ender.
Etter dette var det å rive hemsen, få ned den gamle bjelken, som var en lettvekter kontra HEBen, og selge den på Finn for noen hundrelapper:
Så var det bare å sette i gang med å felle inn 48x198:
Før:
Etter:
Når det kom til stykket og det elektriske ble lagt opp, så endte jeg på fire stk GU10 LED, det hadde litt med konstruksjonen over porten å gjøre, hvor det var plass til å felle inn lampene (til kasse), men er veldig fornøyd med det. Får legge ut bilder av det senere.
Blir bra dette her. Kjekt og spennende å følge med.
Målet har vært en garasje med forholdsvis høy standard, kjekk både for koseprosjekter på bil og kjøretøy, men også til alt mulig annet for hus, hjem, og familie. Størrelsen er egentlig ganske passe, fikk økt takhøyden fra 192cm (under bjelken) til 225cm over hele, og det er "helt greit". Alternativet var å ikke ha noe loft igjen eller heve hele garasjen med en enstra stein på ringmuren. Jeg vurderte det, men valgte å droppe det i fordel andre prosjekter. Det sitter litt langt inne hos madammen at garasjen er kommet betydelig lenger enn stua...
Jeg satte ellers opp rør og bokser til alt "annet", dvs. nettverk, høyttalerkabler, bryter til garasjeportåpner og HDMI-kabel i tak. Liker alt som kan være skjult.
Så da var det bare å sette familien i drift, med argumentasjon at "pappa må ha garasjen i orden for å klare å fortsette på huset"...
Veggene er isolert med 70mm Glava proff og taket er isolert med 150mm Glava proff. Var litt enklere slik med mange spotbokser og diverse i taket, selv om bjelkelaget er 198mm. Ikke helt TEK10, men fant ut det var godt nok for en garasje. Gadd ikke begynne å fore ut og gjøre mer ut av det enn nødvendig. Det er lagt opp 20 spotbokser i taket. Sponplater på veggene og gips i taket. Selvfølgelig skal det _ingen_ lister i min garasje.
Loftet blir uisolert lagringsloft, og der er det lagt 22mm gulvspon. Fikk også lagt opp et par stikkontakter og noen lysrørarmaturer. Den observante leser legger sikkert merke til et hull i taket, der var det også noe som krevde strøm, og her er svaret på det:
Ønsket å begrense nødvendig plass til trapp så mye som mulig, det er jo bare bortkastet nede, og vi er en familie med litt for mange "greier", så fant ut at vi måtte kunne få også tyngre ting opp, og bare det å balansere tunge hjul opp og ned en liten trapp er å be om uhell før eller senere. HMS-tiltak kalles dette. I mine øyne er det ingen tvil om at enhver garasje med respekt for seg selv har behov for en elektrisk heis.
Vil ellers fraråde folk å rote med dette med mindre en er 100% sikker på at en får laget en trygg løsning, og komfortabel å drive med dette! Noen hundre kilo i løft er ikke noe å spøke med, verken om en drar skeivt på takkonstruksjonen eller om selve heisen faller ned! Festes vinsj eller opphengspunkter feil kan en risikere å belaste konstruksjonen i en retning den absolutt ikke er ment å belastes. Håper de av dere som ikke skjønner dette med at mønedrageren tar hele kompresjonen holder dere langt vekke fra dette.
Her er låsemekanismen:
vlangber, Har lagt dampsperre under betonggulvet for å forhindre at hele sålen trekker fukt fra grunnen, som jeg har sett skje i flere garasjer, men ikke i veggene, noe som var bevisst valg. For det første var det ikke lufting på utsiden mellom panel og stenderverk, som gjør at jeg heller vil ha en ørliten form for sirkulasjon av luften inni veggene. Garasjen er nok bygget uten noen som helst plan om å isolere og kle, så der har jeg tatt en kalkulert risiko som i praksis kun består av at jeg kan måtte rive av ytterkledningen, hive på vindsperre, lekte ut og på med kledning igjen dersom det blir et problem. Kjedelig, men ingen kjempejobb. For det andre, uten varme i garasjen ser jeg det kun negativt å ha dampsperre, da stenger en inne fukten fra en våt bil og kan like godt skape problemer som fordeler, og har jeg varme på, så er det varmepumpe, som gjør en særdeles effektiv jobb med å avfukte. Derfor har jeg valgt å heller la det være litt sirkulasjon og forhåpentligvis ikke bli noe problem. Sikkert like mange meninger om dette som du finner folk.