12,822
13
0
Støping/muring Garasje
52
0
Hei.
Jeg er i startfasen for mitt garasjeprosjekt og har i den forbindelse noen spørsmål til folk med erfaring eller synspunkter. Selve garasjen, altså treverket, er ikke det store problemet, ihvertfall ikke nå. Jeg har en skråtomt og er avhengig av å støpe/mure en underetasje. Grunnflate 5,6 x 5,6m.
Jeg regner med å få gravd ut relativt greit og trenger deretter plate på mark, vegger på ca 2,4m og en etasjeskiller beregnet for to personbiler.
1. Er det best å støpe platen først for deretter å bruke denne som underlag for veggene?
2. Når det gjelder veggene så kan vel disse både forskales og støpes eller mures i leca. Har også sett at det finnes noe som heter systemblokk. Det ser ut som om denne stables helt opp uten støping for deretter å fylles med betong. Dette høres lettvint ut men er kanskje dyrt. Er leca-blokker det soleklare valget?
Veggen ved innkjøring blir selvsagt fylt inntil med stein/jord og må derfor tåle dette trykket.
3. Hva med etasjeskiller. Har sett at dette kan plass-støpes eller utføres i leca-plank. Hvilken metode bør jeg velge mht pris og tid?
Håper at noen tar seg tid til å dele noen erfaringer med meg. ???
Jeg er i startfasen for mitt garasjeprosjekt og har i den forbindelse noen spørsmål til folk med erfaring eller synspunkter. Selve garasjen, altså treverket, er ikke det store problemet, ihvertfall ikke nå. Jeg har en skråtomt og er avhengig av å støpe/mure en underetasje. Grunnflate 5,6 x 5,6m.
Jeg regner med å få gravd ut relativt greit og trenger deretter plate på mark, vegger på ca 2,4m og en etasjeskiller beregnet for to personbiler.
1. Er det best å støpe platen først for deretter å bruke denne som underlag for veggene?
2. Når det gjelder veggene så kan vel disse både forskales og støpes eller mures i leca. Har også sett at det finnes noe som heter systemblokk. Det ser ut som om denne stables helt opp uten støping for deretter å fylles med betong. Dette høres lettvint ut men er kanskje dyrt. Er leca-blokker det soleklare valget?
Veggen ved innkjøring blir selvsagt fylt inntil med stein/jord og må derfor tåle dette trykket.
3. Hva med etasjeskiller. Har sett at dette kan plass-støpes eller utføres i leca-plank. Hvilken metode bør jeg velge mht pris og tid?
Håper at noen tar seg tid til å dele noen erfaringer med meg. ???
Det beste resultatet får du ved å støpe alt, men hvis du ikke er fortrolig med støp og vil gjøre det selv er Leca et greit alternativ.
Prismessig er Lecadekket dyrere hvis du kan støpe dekke selv. Lecadekket kommer "ferdig" og er raskt og legge, men et støpt dekke er mere solid.
Jeg har aldri lagt noe Lecadekke, jeg har alltid støpt...
Hvor skal du bygge?
Slik jeg ser det blir det en avveining mellom pris og ekstra arbeid mellom lecavegg og leca-dekke kontra støpt vegg og dekke. (sålenge begge deler er godt nok selvsagt) Ser vel for meg at jeg trenger en ganske mye forskalingsmateriale for å støpe og siden jeg ikke har dette selv så blir vel dette en ekstrakostnad i tillegg til merarbeidet med forskaling.
Leca er sikkert sterk nok, men du bør passe på å forsterke veggen på den siden innkjøringen er.
Forøvrig finner du kanskje mer info omLeca og byggeplank m.m. her.
Dette er vel tilsvarende systemblokk, og har fungert veldig bra for meg. Prismessig for meg omtrent likt med leca, men en mye sterkere vegg siden du kan dytte inn masse armering og du får en kjerne av massiv betong.
Jeg støpte sålen, så halve veggen, så plate og resten av veggen på neste runde med pumpebil.
Etasjeskille slapp jeg lettere unna en deg, for jeg har bilene nede og mekkerom oppe, så jeg brukte 8 meters Ranti I-bjelker opplagt på en 220mm H-bjelke på mitten og en limtredrager på 140x450mm over porten (5 meter åpning).
Pga. de "voksne" dragerne så slapp jeg unna søyler inne i garasjen.
Kanskje Hans har noen gode råd?..
Men jeg vurderer fremdeles hva jeg skal velge som etasjeskille. Jeg kan leie dekkeforskaling også og har fått utarbeidet en armerings-plan. Men jeg ser også at hvis jeg kjøper hulldekke fra spenncon så er dette mye raskere og dessuten ferdig dimensjonert. Dette blir nok noen tusenn dyrere inkludert påstøp men vuderer at det er verdt det med tanke på sparte arbeidstimer med armering etc. Men nå ser jeg at det er noen som her brukt "samvirkeplaten Peva" til dette formålet. Jeg vet ikke hvordan denne kommer ut med hensyn til pris og arbeidsinnsats.
Jeg kunne ønske meg noen innspill vedrørende valg mellom disse tre metodene.
Utfordringen blir over porten. Har du enkel eller dobbel port?