239    11    0  

Feil på ventilasjonsaggregat

 1,141     Trøndelag     0
Junior eier en liten leilighet med et ventilasjonsaggregat av typen Heru 70 K. Dette gir nå alarmen ‘Rotorfeil’ og har også stoppet flere ganger. Det jeg ser er at rotor stopper opp og blir stående, før den etter vilkårlig tid ser ut til å rotere et vilkårlig antall grader igjen. Noen som vet om denne skal rotere jevnt?

Leiligheten er mindre enn 2 år gammel og leverandøren er kontaktet, men taktikken deres ser ut til å være å ‘true’ med brukerfeil og brudd på garantivilkår. 

HSt
   #2
 37,891     Lillestrøm kommune     0
Den skal sikker gå jevnt, men det kan kanskje rime på rotor slik at den kiler seg fast nå som det er så kaldt ?
  (trådstarter)
   #3
 1,141     Trøndelag     0
Ok, da er det som jeg trodde. Ingen rim eller is da jeg åpnet den og den lot seg rotere lett og fint, men nå lager den ulyder som sikkert kan forklares med rim (og stopper hvert 20. minutt eller så i følge huseier). Må bare få tak i noen til å se på den.

Takk for svar!
HSt
   #4
 37,891     Lillestrøm kommune     0
Da kan innstilling ha noe å si, hvis en ikke skrur opp farten ved dusjing så kan det sikkert rime mer enn ellers

Så da kan de kanskje hevde brukerfeil …
  (trådstarter)
   #6
 1,141     Trøndelag     0
Da kan innstilling ha noe å si, hvis en ikke skrur opp farten ved dusjing så kan det sikkert rime mer enn ellers

Så da kan de kanskje hevde brukerfeil …

Den stopper uten at dusjing er inne i bildet. Service er uansett bestilt, den har tross alt fungert i 1,5 år før problemene oppstod.

  (trådstarter)
   #8
 1,141     Trøndelag     0
I tilfelle noen skulle oppleve det samme:

Jeg dro innom og studerte dette litt nærmere. Det viser seg at rotormotoren går, men rotor er direktedrevet og o-ringen slurer på drivhjulet. Google hjalp meg til å forstå hvordan trykket fra drivhjulet mot rotor kan justeres, og nå går rotoren igjen.

Det er mulig at o-ringen bør byttes, den virker litt slakk/ for stor nå. Kan være på grunn av slitasje, demonterte ikke nok til å se det. Ny o-ring koster visst den nette sum av 545,- pluss frakt.
   #9
 25,225     Akershus     0
Tror jeg ville kalt dette en drivrem. Ev rund drivrem eller kilerem. Med O-ring mener en gjerne noe annet, en tettering.

Hvis det er en ordinær kilerem, så kanskje du får noe rimeligere i en bilrekvisitaforretning. Dimensjon er hjerne preget på remma.

Ved bytte av drivrem ser det ut til at en kanskje bør bytte endel børster/pakninger rundt rotor også.

Signatur
  (trådstarter)
   #10
 1,141     Trøndelag     0
Tror jeg ville kalt dette en drivrem. Ev rund drivrem eller kilerem. Med O-ring mener en gjerne noe annet, en tettering.

Hvis det er en ordinær kilerem, så kanskje du får noe rimeligere i en bilrekvisitaforretning. Dimensjon er hjerne preget på remma.

Ved bytte av drivrem ser det ut til at en kanskje bør bytte endel børster/pakninger rundt rotor også.


Det kan du sikkert kalle det, produsenten kaller det ‘Drivreim, O-ring for direkte drift’.