#31
 765     Østfold     0
Det har jo vært forsøkt, bl a med FFV og våtromssertifikatet. Det kan neppe sies å være særlig vellykket.

Forbrukerne vet ikke hva det er. FFV har oversolgt kursene. Myndigheten ved SINTEF har ikke anerkjent innholdet. Bransjen har brukt merket som markedsføring uten å tilpasse seg innholdet.

Det er så lett å si "bransjen" og ferdig med det. Man glemmer at den består av titusenvis av foretak.
Og man glemmer at forbrukeren uansett går etter pris og dermed vil velge de som står utenfor et slikt system.
Signatur

   #32
 417     Troms     0
ATWindsor:
Kartellvirksomhet :)
Er det ikke det det kalles når konkurerende bedrifter samarbeider i ett marked for å kunne diktere priser ?

Timberjack
Offentlig regulering, med forskrifter og reguleringer og ett søknadssystem hinsides enhver fornuft var ikke løsningen. Kommunaldepartementet prøvde ja, som ett resultat av god lobbyvirksomhet fra VVS-mafiaen, men det ble vel egentlig avviklet p.g.a. klar beskjed fra kommunalt nivå at de ikke hadde mulighet til å håndtere dette. Det var ikke forbrukernes ramaskrik som ble hørt, men kommunenes ramaskrik.


Signatur
   #33
 22,342     Akershus     0

Alternativet til at forbrukerne tar ansvar er jo at bransjen reguleres. Kommunaldepartementet forsøkte ved å innføre søknadsplikt på bad, hvilket ville betydd at byggeren i det minste måtte ha noen papirer. Det ble et ekstremt ramaskrik - fra forbrukerne!

Dette løste ingenting. Mitt firma fikk godkjennelse til å gjøre baderomsarbeid uten å vise noen spesielle papirer. Saken med det badet jeg refererte til i en annen tråd er jo et bevis på at dette ikke funker. Den eneste løsningen hadde vært at firmaer og personer med dårlig utført arbeid fikk yrkesforbud.
  (trådstarter)
   #34
 7,686     Bærum     0

ATWindsor:
Kartellvirksomhet :)
Er det ikke det det kalles når konkurerende bedrifter samarbeider i ett marked for å kunne diktere priser ?

Timberjack
Offentlig regulering, med forskrifter og reguleringer og ett søknadssystem hinsides enhver fornuft var ikke løsningen. Kommunaldepartementet prøvde ja, som ett resultat av god lobbyvirksomhet fra VVS-mafiaen, men det ble vel egentlig avviklet p.g.a. klar beskjed fra kommunalt nivå at de ikke hadde mulighet til å håndtere dette. Det var ikke forbrukernes ramaskrik som ble hørt, men kommunenes ramaskrik.



Det er ikke kartellvirksomhet å gå sammen om en bransjenorm. Våtromsnormen er jo nettopp et slikt eksempel. Hvis de avtaler prissamarbeide blir det noe annet.
   #35
 3,216     0

ATWindsor:
Kartellvirksomhet :)
Er det ikke det det kalles når konkurerende bedrifter samarbeider i ett marked for å kunne diktere priser ?

Timberjack
Offentlig regulering, med forskrifter og reguleringer og ett søknadssystem hinsides enhver fornuft var ikke løsningen. Kommunaldepartementet prøvde ja, som ett resultat av god lobbyvirksomhet fra VVS-mafiaen, men det ble vel egentlig avviklet p.g.a. klar beskjed fra kommunalt nivå at de ikke hadde mulighet til å håndtere dette. Det var ikke forbrukernes ramaskrik som ble hørt, men kommunenes ramaskrik.





Jeg snakker ikke om prissamarbeid, jeg snakker om samarbeid mtp seriøsitet. Det er mange bransjer som har det, feks reiselivsbransjen.
   #36
 3,216     0

Det har jo vært forsøkt, bl a med FFV og våtromssertifikatet. Det kan neppe sies å være særlig vellykket.

Forbrukerne vet ikke hva det er. FFV har oversolgt kursene. Myndigheten ved SINTEF har ikke anerkjent innholdet. Bransjen har brukt merket som markedsføring uten å tilpasse seg innholdet.

Det er så lett å si "bransjen" og ferdig med det. Man glemmer at den består av titusenvis av foretak.
Og man glemmer at forbrukeren uansett går etter pris og dermed vil velge de som står utenfor et slikt system.


Det er ingen dekning for påstanden din om at forbrukere kun er opptatt av pris. Det er ikke tilfellet i andre bransjer der man ser forskjell i kvalitet.
   #37
 765     Østfold     0
Jeg har mer enn nok dekning for å komme med påstanden, men jeg kan selvsagt ikke dokumentere det.

Jeg skal heller ikke påstå at det gjelder absolutt alle, for det finnes selvsagt forbrukere som velger annerledes.

Men, det store flertallet har pris som eneste, eller viktigste, beslutningskriterium.
Det andre ,eller nest viktigste, er tidsforbruket som forventes å ligge rundt ti virkedager. Det er tiden vår flislegger brukte på sin del av arbeidet...
Signatur

   #38
 3,216     0

Jeg har mer enn nok dekning for å komme med påstanden, men jeg kan selvsagt ikke dokumentere det.

Jeg skal heller ikke påstå at det gjelder absolutt alle, for det finnes selvsagt forbrukere som velger annerledes.

Men, det store flertallet har pris som eneste, eller viktigste, beslutningskriterium.
Det andre ,eller nest viktigste, er tidsforbruket som forventes å ligge rundt ti virkedager. Det er tiden vår flislegger brukte på sin del av arbeidet...


Hva er det som gjør denne bransjen unik? Hvorfor har ikke IKEA enevelde på alt møbelsalg?Jeg har absolutt ingen tiltro til at bransjen er unik, problemet er at folk ikke klarer å skille på kvalitet, og da står man igjen med kun en faktor man kan si noe om. Pris.
   #39
 765     Østfold     0
Det unike er jo at man kjøper et håndverk, laget av menneskehender, i en ikke gjentagende produksjon (ulike fliser, størrelser, forhold, betingelser).

Ja, problemet er at folk ikke klarer å skille på kvalitet. De forventer akkurat samme resultat på badet til 150 000 som det samme badet til 250 000. De kan ikke begripe at de 100 000 i forskjell kan ha en betydning for det ferdige resultatet.
Så blir selvsagt sjokket og skuffelsen stor når det viser seg å ikke stemme, men da er det jo altfor sent. Pengene er borte, håndverkeren er utilgjengelig, naboen under får dusjvannet i hodet og frustrasjonen er stor og håpløs.

Som sagt, det finnes systemer for å unngå situasjoner som dette, Norsk Standard. Men når forbrukerne ikke ønsker å bruke det kan man ikke forvente at den useriøse delen av bransjen heller vil bruke det.

Denne delen av bransjen svarer jo bare på en etterspørsel: Grisebillige bad ferdig på rekordtid.
Markedet jubler og bestiller i hopetall.
Signatur
   #40
 3,997     Oppland     0
nåååja..
Det er en viss forskjell på dårlig arbeid og det å velge dyre eller billige materialer.
Dårlig arbeid og slurv i bransjen er problemet, og det er ikke dette som skal fastsette prisen, hvorvidt hvor mye slurv du tolererer, men heller hvilke tekniske løsninger og materialer du velger i utførelsen.
Den utførende skal gjøre fagmessig arbeid uansett.

"Å, du vil ha billig bad, ja men da er det vel greit at jeg slurver?"
Det er ingen som ville svart ja på dette!

Når man ber om et anbud på en jobb så er alltid forutsetningen at utførelsen er fagmessig.
Og tilbyr en aktør seg å gjøre denne jobben for en fastsatt pris, som kanskje er godt under en annen aktør, så betyr ikke dette at han kan levere dårligere arbeid fordi han er rimeligere! Klarer han ikke gjøre jobben fagmessig fordi han har gitt for lavt tilbud så er det han selv som skal ta støyten og lære av sine feil og ikke tilby en slik jobb så rimelig neste gang!