#41
 6,426     tromsø     0
Det du skriver høres logisk ut Britax, men i anbudrunder siles de som legger mye membran og utfører "høy kvalitet" i praksis ofte ut. Det kan også være en "slu" byggeleder som selger "høy kvalitet" og tvinger polakker og læringer til å utføre arbeidet for hurtig. Mellomlegget tar han ut selv. Følgeskader kommer gjerne flere år etter utført arbeid.(Timerjack beskriver virkeligheten)... Smile For å få høy kvalitet bør kunde gjerne være litt med i prosessen.Den som er "seriøs" og blir valgt bort p.g.a. pris kan ikke "gripe fatt i dette".... Smile
Siste redigering: Saturday, May 5, 2012 10:17:56 AM av jaf

   #42
 3,997     Oppland     0
I praksis går det sikkert som du sier, men dette er ikke forbrukerens skyld, det er et bransjeproblem.
Å legge skylden på forbruker fordi han valgte billigste aktør blir helt feil.

Man skal kunne forvente at man får et fagmessig utført arbeid når det er det man ber om!
Å komme i ettertid å skylde på forbruker fordi han valgte billigste aktør er og blir feil, det er ikke her feilen ligger.
   #43
 3,216     0

Det unike er jo at man kjøper et håndverk, laget av menneskehender, i en ikke gjentagende produksjon (ulike fliser, størrelser, forhold, betingelser).

Ja, problemet er at folk ikke klarer å skille på kvalitet. De forventer akkurat samme resultat på badet til 150 000 som det samme badet til 250 000. De kan ikke begripe at de 100 000 i forskjell kan ha en betydning for det ferdige resultatet.
Så blir selvsagt sjokket og skuffelsen stor når det viser seg å ikke stemme, men da er det jo altfor sent. Pengene er borte, håndverkeren er utilgjengelig, naboen under får dusjvannet i hodet og frustrasjonen er stor og håpløs.

Som sagt, det finnes systemer for å unngå situasjoner som dette, Norsk Standard. Men når forbrukerne ikke ønsker å bruke det kan man ikke forvente at den useriøse delen av bransjen heller vil bruke det.

Denne delen av bransjen svarer jo bare på en etterspørsel: Grisebillige bad ferdig på rekordtid.
Markedet jubler og bestiller i hopetall.


Seriøse aktører priser høyere når arbeidet er mer omfattende. Men gjør ikke dårlig arbeid på det man forplikter seg til å levere. Det er jævlig lett å si at man som bruker må være obs på det, men det er vanskelig som bruker å sikre seg at det er en aktør som gjør godt arbeid. Det er ett bransjeproblem, noe de seriøse aktørene i bransjen burde ønske å gjøre noe med. Du er ikke sikret mot dårlig arbeid med å bruke kontrakter fra NS.
  (trådstarter)
   #44
 7,686     Bærum     0
Som jeg skrev i den andre tråden. Dette må bransjen ta tak i. Klarer / vil de ikke dette må myndighetene gå inn med strengere krav. Samfunnet er ikke tjent med en bransje som holder på slik. Man kan ikke forlange at husbygger skal ha byggelederkompetanse. Å hevde at folk selv må passe på blir helt feil.
   #45
 765     Østfold     0
Det gjentas bransjeproblem til det kjedsommelige, og jeg føler det er riktig med følgende spørsmål:
Hvem i bransjen skal ta tak i dette? Snåsa VVS?

Problemet er jo at den seriøse delen av bransjen har allerede tatt tak i dette. De priser baderommet slik at de har mulighet til å levere et skikkelig arbeid. Den useriøse delen av bransjen, som selvsagt heller ikke vil delta i noen bransjenorm, behøver ikke vekte slike vesentligheter når de gir et tilbud. De legger seg lavt for da vet de at de får oppdraget, og forskuddene nærmest ramler inn på kontoen.

Normene, standardene og egnede kontrakter finnes allerede. Bransjen kan ikke gjøre særlig mer.
Resten er opp til forbrukerne og de vasser i tilbud med lav pris og kort levering. På papiret. Og de er fra seg av begeistring.
Signatur
   #46
 22,342     Akershus     0

Klarer / vil de ikke dette må myndighetene gå inn med strengere krav.

Hvordan da? Skal de ha en kontrollør til å se på hvordan arbeidet utføres? Til 1000 kr timen?

Det må bli lettere å ta de useriøse vekk fra markedet og få pengene tilbake ved dårlig utført arbeid.
   #47
 3,997     Oppland     0
Da må det vel til med tvungen kontroll fra kommune til.
Synd, da det ikke skal behøve være slik, og det fører til store ekstrakostnader.

Alt fordi noen få er kjeltringer.

   #48
 3,216     0

Det gjentas bransjeproblem til det kjedsommelige, og jeg føler det er riktig med følgende spørsmål:
Hvem i bransjen skal ta tak i dette? Snåsa VVS?

Problemet er jo at den seriøse delen av bransjen har allerede tatt tak i dette. De priser baderommet slik at de har mulighet til å levere et skikkelig arbeid. Den useriøse delen av bransjen, som selvsagt heller ikke vil delta i noen bransjenorm, behøver ikke vekte slike vesentligheter når de gir et tilbud. De legger seg lavt for da vet de at de får oppdraget, og forskuddene nærmest ramler inn på kontoen.

Normene, standardene og egnede kontrakter finnes allerede. Bransjen kan ikke gjøre særlig mer.
Resten er opp til forbrukerne og de vasser i tilbud med lav pris og kort levering. På papiret. Og de er fra seg av begeistring.


Hvilken bransjenorm er det den seriøse delen av bransjen er med i mener du?
   #49
 765     Østfold     0
Men er ikke med i en norm, man benytter en.
Hele bransjenormen finnes i Norsk Standard.

I det finnes kontrakter og blanketter, normer for utførelse, toleransekrav og bestemmelser for utførelse, pris, tidsfrist, ansvarsbeskrivelse, betaling, garantier og saksgang ved reklamasjon.
Signatur
   #50
 73     os/hordaland     0
til timber...: skjer det at bedrifter priser badejobbene sine himmelhøyt siden de allerede har arbeid mens de i ledige perioder priser seg ned slik at de skal få jobb?