(trådstarter)
   #51
 7,686     Bærum     0


Klarer / vil de ikke dette må myndighetene gå inn med strengere krav.

Hvordan da? Skal de ha en kontrollør til å se på hvordan arbeidet utføres? Til 1000 kr timen?

Det må bli lettere å ta de useriøse vekk fra markedet og få pengene tilbake ved dårlig utført arbeid.
Ja, de kan basere seg på stikkprøver. F.eks må det meldes fra når membran er lagt slik at det er mulig å sjekke før flislegging starter. Det kan være krav til bankgaranti som gjør at folk har mulighet til å få erstatning for arbeid som er feilaktig utført. I dag legger de bare ned Juks & Fanteri AS og starter opp Nye Juks & Fanteri AS. Jeg har ikke alle svarene for hvordan dette kan løses, men det betyr ikke at vi skal akseptere dagens situasjon.

   #52
 765     Østfold     0

til timber...: skjer det at bedrifter priser badejobbene sine himmelhøyt siden de allerede har arbeid mens de i ledige perioder priser seg ned slik at de skal få jobb?


Selvsagt skjer dynamisk prising etter ordrebok i stor stil. Det gjelder alle bransjer. Men de beste har fulle bøker ut året og langt inn i neste. De behøver ikke prise seg lavt for å ha noe å drive med.

Ser man det i forhold til familien som la ut et anbud på MittAnbud i går som ønsket nytt bad innen 15. juni hvor det ble poengtert at pris er viktig, så kan man jo bare ønske dem lykke til. De sitter på Guds lykke om det går bra... Antagelig har de allerede overført et stort forskudd, bare sånn for "å komme litt frem i køen".

Bad er generelt dyrt fordi for de utførende er det ut og inne en rekke ganger, det er tidspress og det er mange ulike fagfolk å forholde seg til. Det er dessuten forbundet med mye ansvar og ansvar koster faktisk penger.

Dette er likevel utenfor poenget med denne debatten. Problemet er ikke at flinke fagfolk priser seg for høyt, eller legger på litt pga mange oppdrag, men at de useriøse leverer baderom til langt under selvkost - selv når de benytter samme litauer til både tømrer, rør, elektro, membran og flislegger.
Signatur
   #53
 744     Hønefoss     0
Alternativet til at forbrukerne tar ansvar er jo at bransjen reguleres. Kommunaldepartementet forsøkte ved å innføre søknadsplikt på bad, hvilket ville betydd at byggeren i det minste måtte ha noen papirer. Det ble et ekstremt ramaskrik - fra forbrukerne!
Problemet er at byggeren kun trengte papirer - ikke kompetanse. Papirer er lette å skaffe, kompetanse tar tid...
   #54
 765     Østfold     0
Slik det er ment å virke skal jo dette henge sammen, men er enig i at systemet kan omgåes.
Myndighetene har jo ståltro på sitt eget regelverk.

Men, det var vel ikke det forbrukerne raste over? De raste over to ting, at de ikke lenger kunne plundre sammen baderommene sine selv og at de rimeligste tilbyderne ville forsvinne ut fra markedet, fordekt gjennom påstanden at baderom ville bli svært fordyrende med det nye regelverket.
Signatur
  (trådstarter)
   #55
 7,686     Bærum     0
at de ikke lenger kunne plundre sammen baderommene sine selv
Nå viser vel undersøkelser at det er de profesjonelle som gjør flest feil.
   #56
 417     Troms     0
De seriøse aktørene bør gå sammen og opprettet ett sånn "garantifond" ala reisegarantifondet i reiselivsbransjen. Den indre justis i ett slikt samarbeid ville sørge for at ingen som leverte for dårlig kvalitet ville fått være med, og for forbrukere ville det vært en skikkelig garanti som var verdt pengene, da den ville gjelde videre selv om ett firma hadde gått konk.
Det ville gjort det betydelig mer attraktivt å velge en slik aktør, selv om prisen selvfølgelig hadde vært høyere enn det "juks og Bedrag a.s" tilbyr. Hadde ett slikt "garantifond" blitt opprettet, tror jeg ikke det hadde gått så lenge før de fleste borettslag, forsikringsselskap o.l. ville satt krav til at utførende firma/håndverker var med i garantifondet for å få legge inn anbud på jobber.
en frivillig og markedsstyrt kvalitetssikring fungerer mye bedre enn lovpålagte forbud og forskrifter.
Signatur
   #57
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
De "seriøse aktørene" roper jo alltid om ansvar og kritiser den blide amatør.

Her ser dere hvordan bransjen holder på. Jeg er ikke overrasket da jeg har vært i kontakt med slike rasshøl tidligere. De går fort ut døren. Dette er ofte ikke gutta som fikk S i sløyd. Finner man en dyktig fagmann så ta vare på telefonnummeret..


De personene som ikke har kunnskap og evner innen byggteknikk synes jeg litt synd på. Fordi de må stole på denne gjengen.

For oss andre, som enten gjør det selv eller vet akkurat hvordan tingene skal være, er livet litt lettere.

  (trådstarter)
   #58
 7,686     Bærum     0
Det er det som er problemet. Bransjen mener forbrukeren må følge med og sjekke selv. Det er selvfølgelig umulig i praksis hvis man ikke er over gjennomsnittlig interessert og setter seg inn saker og ting. Jeg har vært hos mange venner og bekjente som stolt viser frem det håndverkere har gjort. Da er det ofte vanskelig å være hyggelig og enig i at de "var så flinke". Går du til tannlegen skal du kunne stole på at han gir det riktig behandlig uten at du har studert odontologi, bruker du en håndverker skal du helt kunne yrket så godt at du kunne gjort jobben selv.
   #59
 765     Østfold     0

at de ikke lenger kunne plundre sammen baderommene sine selv
Nå viser vel undersøkelser at det er de profesjonelle som gjør flest feil.


Og det har hva å gjøre med mitt budskap?
Forbrukerens ramaskrik kom av at de ikke lenger kunne gjøre sine egne bad selv. Jeg har overhodet ingenting mot at folk lager sine egne bad. Og jeg var heller ingen stor tilhenger av regelendringen.

Som profesjonell utøver må jeg forholde meg til det regelverket som finnes til enhver tid og helt uavhengig om jeg selv støtter det eller ikke.

Men man ikke stå og rope etter myndighetene den ene dagen og dagen etter hyle av sinne når myndighetene tar de grepene man etterlyser. Det var poenget - ikke hvem som bygger best, flest eller noe annet.
Signatur
  (trådstarter)
   #60
 7,686     Bærum     0
Med utsagnet
at de ikke lenger kunne plundre sammen baderommene sine selv
antok jeg du mente at amatører gjorde mindreverdig arbeid.
Men man ikke stå og rope etter myndighetene den ene dagen og dagen etter hyle av sinne når myndighetene tar de grepene man etterlyser. Det var poenget - ikke hvem som bygger best, flest eller noe annet.
Hva du mener her er jeg usikker på.