5,148
11
0
Garasje: Diverse konstruksjonsmessige spørsmål
319
0
Hei,
jeg holder på å bygge garasje og håper i den forbindelse at dere kan svare på noen spørsmål. Garasjen skal være isolert da jeg har tenkt å mekke på fete biler i den midt på vinteren. Jeg har planlagt å legge ned 10cm isopor under gulvet , og ringmuren blir også isolert for frostsikring osv. Garasjen skal ha valmet tak.
Etter hva jeg har forstått så krever isolert garasje at man sørger for veldig god lufting. Jeg skal ha en kompressor stående på loftet i garasjen og av den grunn hadde jeg tenkt å isloere selve taket (altså ikke kaldloft) for å beskytte denne.
Er det smart?
Er det bedre å bare la denne stå på kaldloft?
Hvordan oppnår jeg tilstrekkelig lufting av garasjen gitt valmet tak?
Har lest om takpapp som slipper damp igjennom - er dette smart å bruke i denne situasjonen?
Er det noen måte å unngå å ha "piper" på taket for å ivareta lufting?
Bør jeg montere vifter ala baderom gjerne fuktstyrte? Hvor?
jeg holder på å bygge garasje og håper i den forbindelse at dere kan svare på noen spørsmål. Garasjen skal være isolert da jeg har tenkt å mekke på fete biler i den midt på vinteren. Jeg har planlagt å legge ned 10cm isopor under gulvet , og ringmuren blir også isolert for frostsikring osv. Garasjen skal ha valmet tak.
Etter hva jeg har forstått så krever isolert garasje at man sørger for veldig god lufting. Jeg skal ha en kompressor stående på loftet i garasjen og av den grunn hadde jeg tenkt å isloere selve taket (altså ikke kaldloft) for å beskytte denne.
Er det smart?
Er det bedre å bare la denne stå på kaldloft?
Hvordan oppnår jeg tilstrekkelig lufting av garasjen gitt valmet tak?
Har lest om takpapp som slipper damp igjennom - er dette smart å bruke i denne situasjonen?
Er det noen måte å unngå å ha "piper" på taket for å ivareta lufting?
Bør jeg montere vifter ala baderom gjerne fuktstyrte? Hvor?
Ville heller hatt kompressor i et lite skur utenfor garasjen, for å slippe støy og vibrasjoner inne.
...eller som over foreslått på siden av garasjen.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Det er også grenser for hvor mye ventilasjon du trenger. Hvis luften byttes for fort blir det kaldt inne.
Problemet med oppvarmet garasje er all snøen (og salt) og fukten man trekker med seg om vinteren. Dette gir en høy luftfuktighet. Er bilen ikke ute iløpet av vinteren er problemet det samme. Man kan bruke luftavfukter for å redusere fuktproblemet.
Men med det åpne hullet ned til 1. etg vil det vel bli mer støy, enn om "kassen" fikk luft utenfra?
Kanskje med en vifte og galler som åpnet / startet samtidig som kompressoren.
Mvh
Egne prosjektfilmer på YouTube
Er det slik at lufting av hele garasjen og ikke bare taket vil ivaretas av diffusjonsåpen takktekking (vil jo innebære å ikke ha dampsperre innenfor isolasjonen?)?
Går det eventuelt an å lage det slik taket luftes gjennom taktekkingen mens selve garasjen (fukt fra biler osv.) luftes ut over mønet?
Grunnen til at jeg spør er at det jo ikke vil bli gavler og at jeg vil unngå takhatter.
Hva med å snu luftstrømmen på skissen din, slik at man får utnyttet varmen som kompressoren lager til å varme opp garasjen?
Da vil viften blåse oppvarmt friskluft inn, og så kan den fuktige luften slippe ut gjennom vanlige ventiler på veggene.
Ser problemet med valmet tak og ikke bruk av luftelyre, da er vel løsningen en kasse på utvegg.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Hvis du skal ha isolasjon må du ha noe tetting innenfor. Du behøver ikke å bruke plast, men det må hindre luft i å gå inn i isolasjonen. Du skal ikke lufte gjennom isolasjonen. Hvis du lager nok ventiler i veggen burde du klare deg.