#11
 135     0
Ikke stå bak ryggen på snekkerne dine. Ingen liker å jobbe med ryggsekker. Hvis snekkerne må jobbe overtid en dag pga det skal skje noe dagen etterpå som må være ferdig, kjøp noe mat til snekkerne. Ingen arbeider godt på tom mage, og jeg vet at håndverkere glemmer av å spise når dem har det travelt, men gi dem litt mat og dem arbeider mye bedre og fortere. Ikke vær overhyggelig.

Det viktigste er at du får snekkerne til å vite at du stoler på dem. Ikke noe argusøyne eller lignende.

Men har du snekkere som oppfører seg som dritt, så kast dem langt vekk og få tak i nye. Ingen liker sure håndverkere.

   #12
 526     0
Trivsel er vel og bra men skal det være nødvendig å "bestikke" håndtverkere for at de skal gjøre en skikkelig jobb?

Er det kundens ansvar å skape et godt arbeidsmiljø/trivsel på arbeidsplassen??
Er ikke dette den enkelte ansatte og hans arbeidsgiver som skal besørge?

Skal en bruke noen mill på et hus som skal stå i 50 til hundre år vil det vel være normalt at kunden følger nøye med.

Opplever ofte, ikke bare i byggebransjen, at de som "hater" ryggsekker og helst ser minst mulig til kunden er de som oftest gjør dårligst arbeide og tar "snarveier"..

Gjør en jobben skikkelig så tåler den dagens lys og kunden må gjerne besiktige det som er gjort....

eller??
Signatur
   #13
 21     0


Men det finns en mellomting! blide å fornøyde kunder som er innom å titter jevnt og trutt har jeg ingenting imot!

Men det ER stress å ha noen hengende over seg som spørr om alt, uansett kvalitet på jobben du utfører...
Signatur
   #14
 212     Sør-Trøndelag     0

Gjør en jobben skikkelig så tåler den dagens lys og kunden må gjerne besiktige det som er gjort....

eller??



Så enig så enig. Jeg ser det er flere hådverkere som pressiserer problemer med at de kan føle seg overvåket og misstrod, og "pålegger" byggherren å forstå dette. Men her mener jeg flere håndverkere må jenke seg; man må ikke minst ha forståelse for at for byggherren er dette en helt spesiell situasjon/prosess, som som regel er ny, spennende og muligens skremmende; man ser vel oftere og oftere hvor vanskelig det kan være for en husbygger og klage på utilfredsstillende arbeid. Mens det derimot er "en normal arbeidsdag" for håndverkere. Man biter ikke hånden som mater..

Selv om det burde være unødvendig å komme med en matbit under arbeidet, så skjønner vel de fleste at dette som oftest blir godt tatt i mot; noe som bevist eller ubevist vil øke kvalitet eller kvantitet, og gjør det feks litt enklere for en ubestemt byggherre og få endret på noe som allerede er bygd ferdig  Grin
Signatur
   #15
 743     Nordland     0
Denne tråden startet som et spørsmål om småting som kan hjelpe på "humøret" til snekkerne. Nå har det tatt helt av i samme retning som "Jøss, vi får ikke komme på bygeplassen" eller no sånt. Det er litt synd.

Siste redigering: Sunday, November 9, 2008 7:54:15 AM av Jaeger
   #16
 918     0
Er elektrikker, ikkje snekker, så spørsmålet er vell egentlig ikkje til meg. Men eg svarer forda :)

Dei kundene eg liker best å jobbe for er dei som har tenkt over kva dei vil ha, og har ein meining om korleis ting skal bli, men som også er åpne for nye ideer. Det værste eg veit er når eg kommer til eit hus der kunden ikkje har ein tanke om korleis det skal bli, og du får beskjeden om å "gjer det du trur er best". Ikkje har dei bestemt seg heilt korleis sofaen skal stå og kva ende av soverommet senga skal plaserast. Sånne kunder er det umulig å jobbe for. Spør gjerne om råd og tips, men ha for all del ein grunntanke om korleis dåke vil ha det!
Kom gjærne innom underveis, og spør om det dåke lurer på, eller bare slå av ein prat, men som alle andre handtverkere skriver så ikkje "heng over ryggen på oss". Kva tenker du om å ha ein som sitter å ser på PC-skjermen din heile tida mens du jobber? Ingen klarer å yte 100% visst ein føler at ein blir overvaka.

Sørg for at huset er nokelunde ryddig. Å gå å jobbe mens det flyter rundt er rett og slett demotiverandes. Me skal selfølgelig rydde etter oss, men det skader ikkje å stikke innom ein å annan kveld for å rydde skjikkelig.

Det med å komme med middag osv er ikkje noke for meg. Skal du gjer noke for å glede meg så hiv innom ei flaske brus iløpet av prosjektet. Det er meir enn nok Smile
   #17
 346     0
Er det snakk om Svenske snekkere så holder det lenge med en mikrobølgeovn  ;D
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 339     Fræna i M & R     0
Jeg er ikke ute etter å "smiske" med snekkere og andre som skal arbeide på huset mitt,men å gjøre det trivelig. Slik at vi alle kan ha en god tone, og jeg skjønner godt hva håndverkerne mener med å henge over de. Du trenger ikke gjøre en dårlig jobb selv om du ikke liker at huseiern står over deg å stiller deg spm om hva du gjør hele tiden.
Som huseier skal du respektere jobben til snekkeren, men selvklart mener jeg at du kan stille spm til snekkerne og lure på hva de tror om saken, eller forklare hvordan du har lyst til å det.
Det finnest dårlige håndverkere ute der, men de oppdager man lett etter hvordan jeg har oppfattet det.(de som prøver å skjule hva de har gjort iløpet av en dag)
Signatur
   #19
 127     Østlandet     0
Kjære ostekongen. still krav, ha klare meninger, men gi også uttrykk for at du trenger innføring i ting for å kunne ta en god beslutning. Vær ryddig, hold avtaler og lag et godt arbeidsklima (lær deg den "interne humoren"..) og gjør alt du kan på din side for at snekkerne får MULIGHET til å gjøre en god jobb. Så kan du lynsje dem hvis de ikke gjør det, og steke vafler når du er skikkelig fornøyd.  ;D

   #20
 1,093     Skjetten     0
Du behøver ikke alltid sette trivselen ved hjelp av matrielle ting, men det å være en "god" kunde er like viktig.

Som god kunde betyr ikke at du skal holde kjeft, og la de styre på som de vil uten å innvolvere deg.

Men det går vell heller mer på hvordan du prater til dem, hvor mye du henger deg opp i ting (som kanskje ikke er ferdigt) og hvor "ryggsekk" du er...

I forhold til en vanlig leder/byggeleder/selger, så er faktisk ikke snekrene opplært eller har så mye erfaring i konflikthåndtering, avtale spesifikasjoner, rett måte å prate med kunder på osv.

Det er mange som tar det som en selvfølge at "alle" snekrer kan kundeservice/kundebehandling... Men den delen finnes det ikke fnugg av i tømrer utdannelsen, annet enn hva du lærer i læretiden (som kan variere sterkt fra lærling til lærling/firma til firma).
Signatur