#21
 5,730     0


Betegnelse ekspasjonskar benyttes som oftast om åpne kar, er det lukka med belg inni vert dei som oftast kalla ekspansjonstank.


Har sans for den der, men det er vel neppe "ekspansjonskar" OSO snakker om her?

http://www.osohotwater.no/boligprodukter/super-expansion.html

http://www.badeeksperten.no/shop/oso-ax-ekspansjonskar-12850p.html


Dei der er uten belg.
Edit:Du har rett; dei er med belg....

   #22
 25,226     Akershus     0



Betegnelse ekspasjonskar benyttes som oftast om åpne kar, er det lukka med belg inni vert dei som oftast kalla ekspansjonstank.


Har sans for den der, men det er vel neppe "ekspansjonskar" OSO snakker om her?

http://www.osohotwater.no/boligprodukter/super-expansion.html

http://www.badeeksperten.no/shop/oso-ax-ekspansjonskar-12850p.html


Dei der er uten belg.


Er jo ikke noe åpent kar, så definisjonen er litt upresis.

På side 6 her beskrives at disse ekspansjonskarene er primet til likt trykk, 5 bar.

http://www.osohotwater.no/images/stories/oso-files/pdf/Spesifikk_Produktinformasjon/Service_og_montasjeanvisninger/Boligprodukter__direkte_elektrisk/2013-09-mont-bolig-super-s-se-no.pdf

Det betyr vel at de har belg?

Signatur
CSI
   #23
 584     Hordaland     0
EinarS har helt rett på at du må få bukket hos noen som kan rustfritt. I bøyeproscessen herder rustfritt seg slik en må kunne teknikken her. Men du sparer 75% sveising.

Totalprisen for stål/bøyning vil avhenge veldig av om du kjenner noen som jobber på en bedrift som har aftale med stålleverandør/utstyr og kompetanse for bøye stålet. 

Selve sveisingen skal ikke du være bekymret for - rustfri og i denne tykkelsen er mye enklere end at sveise svart-stål. Men uansett svart eller rustfri er et godt sveiseverk mye bedre end et dårlig!

Test det når du er ferdig med luft - trykk det til 1,2 bar - og sprøyt på lekasjetester (eller pensle over med såpevann og sjekk for bobler).

Hva angår korrosjon: har ikke du klor i vann - og har en tett sveis - og om ikke du er barn/helt ung og skal bo i samme hus resten av livet - vil jeg rett og slett ikke med 316-stål bry meg med bekymringer her!

Skal du ha coiler - kan du få disse på ebay - søk på corrugated stainless steel.

God fornøyelse!
  (trådstarter)
   #25
 8     Rogaland     0
oblygre, tanken du linket til ligner veldig på den jeg har tenkt å lage, og når en 1600l veier170 kg er det nok godt nok med 2mm plater i min tank da den da vil bli ca 150 kg.

Jeg kan jo også vurdere å montere en gammel VVB inni tanken istedenfor en spiral for å øke reservoaret av forvarmet tappevann. Det vil også redusere volumet av vann i AT og dermed redusere størrelsen på en eventuell ekspansjonstank vil jeg tro?

Jeg har lurt endel på hvor jeg skal få tak i kamrør, så takk for den CSI :-)

Jeg er enda ikke helt klok på ekspansjonstank. Jeg er ikke prinipiell motstander av ET, og ikke er det dyrt heller, men jeg liker å vite hvorfor, og om det finnes likeverdige alternativ. Når man bygger selv kan man i visse tilfeller gjøre ting som ikke er vanlig i masseproduserte systemer da slike alternativ er standariserte og fokus er på volum. Her skal jeg bare bygge èn tank og jeg vil den skal være være så elegangt og enkel som mulig, samt spesialtilpasset kun mitt behov. (Og jeg vil vite nøyaktig hvordan den fungerer Smile )

Jeg ser at noen deler min tro på at det ikke vil medføre noen større korrosjonsproblemer om jeg bare lar være å fylle tanken helt opp, men jeg innser jo også at det ikke er 100% optimalt, og at det er en shortcut, noe jeg helst vil unngå.

Så ble det snakk om belg. Det kan jeg vel lage ved å montere en gummiplate nær toppen av tanken slik at det blir en slags integrert ekspansjonstank.

Men kunne noen tatt seg bryderiet med å forklare hvorfor det blir korrosjon? er det luft mot stål, luft mot vann eller en kombinasjon som er problemet?

Mengden luft er jo, som noen har påpekt begrenset, det er et lukket system og det er det samme vannet og den samme luften hele tiden.

Er avdamping et problem? er det en annen grunn til at man ønsker å fylle tanken helt opp? Det var min første tanke, og grunnen til at jeg foreslo en "flyteplate" i toppen. Belg løser også dette.

Det er et par måneder frem til jeg eventuelt skal begynne på denne tanken. Jeg skal ta meg en runde til mekaniske verksteder de nærmeste ukene for å sjekke om noen kan bøye plater til meg. Da kan jeg jo også bøye inn trekantforsterkninger i selve platen.

Jeg ser at TIG / bakgass er å foretrekke vedr. sveising, men at elektroder er mulig å benytte på denne tykkelsen stål. Da det blir mye rimeligere for meg tenker jeg da på å benytte elektroder. Jeg hadde gjerne kjøpt et TIG apparat og gass om jeg måtte, men jeg skal ha et MIG/MAG apparat, og føler det blir litt mye dersom jeg skal ha både trafo, MIG/MAG og TIG. Føler MIG/MAG er mer "kjekt å ha" for alt mulig andre ting senere (f.eks. bil/karrosseri). Jeg har skjønt det ikke er bare-bare å sveise plater da de bøyer og buler seg om man ikke gjør det riktig. Mulig jeg må finne noen som kan hjelpe meg litt med det, så jeg slippe å lage to tanker.

Vedrørende forvarming av tappevann er det mange som gjør det motsatt av hva jeg har tenkt; man kjøper ev VVB med innebygget forvarmespiral. Men utover at jeg da må ha en ekstra sirkulasjonspumpe, vil ikke den løsningen medføre samme problem som dobbeltmantlet bereder; at jeg risikerer at det er VVB som varmer opp AT og ikke motsatt?
   #26
 247     Trondheim     0
Det er mulig du har skrevet det tidligere i tråden, men hvorfor vil du ikke fylle hele tanken helt opp og montere en standard ekspansjonstank til noen hundrelapper?
  (trådstarter)
   #27
 8     Rogaland     0
Jeg kan jo det, men det ligger bare i min natur å ikke slå meg til ro med standard løsninger "fordi det er slik". Jeg må skjønne hvorfor det er bedre enn alternativene, og hvilke alternativ som finnes.

   #28
 25,226     Akershus     0
Eget kar: du har ingen luft eksponert mot kjelevannet. Enkel reparasjon om belgen punkteres. Enkel priming.
Signatur
   #29
 42     Vestlandet     0
Hei, jeg har arbeidet endel med sveising av Inoxe stålplater og laget mange tanker til kommersiellt bruk både for bensin, disel, varmt og kaldt vann.
Du bor i Rogaland, og Rustfri I ndustri as. på Karmøy kan knekke plater i den dimensjonen du ønsker. Jeg har ikke noe med dem å gjøre, jeg har bare gjort det sjøl hos dem.
Du sparer masse sveising. På store flater kan de legge inn knekker som styrker d.v.s. Gjør de flatene stivere og mer motstansdyktige med hensyn på trykk innen fra og ut. Drit i vinkeljern.
Som tetthetsprøve vil du når du arbeder med sammensveisingen (bruk bakgass) tilfører du varme i stålet og luften du lukker inne vil være utvidet. Når tanken er sammensveist vil du nødvendigvis komme til et punkt hvor du skal sveise på stusser i form av muffer eller nippler. Om du enten kjøler ned tanken med kaldt vann utvendig eller venter til den naturlig har kjølt seg ned vil du oppleve at om den er helt tett, så vil det ved gjennomboring av platen du skal ha kobling på, høre en susing. Dette er da beviset på at tanken faktisk har vært tett før du punkterte den. Enkelt det!
Så over til ekspansjonstank/kar.
Det er to måter å gjøre dette på. Begge systemene er basert på at om du ønsker trykk i rørsystemet ditt f.eks du vil ha væske opp til andre eller tredje etasje, da må væsken trykk settes. Dette kan du gjøre med å lage et rør opp til over det nivået du skal ha væske pluss litt ekstra ca. 50-80 cm. Da har væsken disse cm å ekspandere på.
Eller, du kan kjøpe et ekspansjonskar som her en innebygget gummimembran som når du fylle væske vil komprimeres av vanntrykket, og da fyller du til trykket tilsvarer litt over det trykket en vannsøyle opp til det væskenivået ville gitt i vekt. 1barg er da tilsvarende 10 m vannsøyle.
Enkel jobb det.
Det er faktisk enklere å lage en rund beholder, men fo all del lag det du vil, bre gjør det skikkelig!
Lykke til. Jobert
CSI
   #30
 584     Hordaland     0
Jobert: Hvordan får du rent praktisk til "bakgass", antar du hermed mener at baksiden av sveisen også skal dekkes av gass (argon).