481
19
0
Brønner for sakseløfter (løftebukk for bil), sette noe under sakseløfter, treverk? xps?
372
Sunnmøre
0
Hobbygarasje med brønner for sakseløfter (løftebukk for bil). Når fundamentplaten for bukken ble støpt ble det bommet med høyden i forhold til ferdig gulv. Dette gjør at brønnene er ca 8 cm for dype.
Bukken er av typen Stenhøj MagiX 35 DS. Løftehøyde 2 meter, løftekapasitet 3.5 tonn. Egenvekt ca 500 kg per saks kanskje?
https://www.autopstenhoj.com/en/magix-35-ds-29867.html
Vurderer hva jeg skal gjøre for få høyden på saksene opp til riktig nivå. Det opplagte er vel å støpe i brønnene. Men tenker at det kan jo være kjekt for et eller annet i fremtiden at de er dypere. Er også sluk i hver brønn som gjør støping litt mer komplisert. Tenker også at saksene står litt tørrere om de blir hevet opp fra bunnen av brønnene.
Er det noen som har noe tanker om "noe" jeg kan sette sakseløfterne på? Er jeg helt på jorde hvis jeg tenker vanlig treverk? 2 striper med: 36x198 + en høvlet 48x198 slik at totalhøyde blir ca 80mm?
Finnes det data på hvor mye vanlig konstruksjonsvirke tåler i "trykk når det har full understøttelse" ~eller noe sånt
XPS i høy trykklasse? XPS700?
Har ikke åpnet esken med løftebukken enda, men tror bunnplaten er rimelig solid, og vil fordele vekten bra.
Stål er et alternativ, men det blir fort kostbart, vil også unngå noe som kan ruste.
Bukken er av typen Stenhøj MagiX 35 DS. Løftehøyde 2 meter, løftekapasitet 3.5 tonn. Egenvekt ca 500 kg per saks kanskje?
https://www.autopstenhoj.com/en/magix-35-ds-29867.html
Vurderer hva jeg skal gjøre for få høyden på saksene opp til riktig nivå. Det opplagte er vel å støpe i brønnene. Men tenker at det kan jo være kjekt for et eller annet i fremtiden at de er dypere. Er også sluk i hver brønn som gjør støping litt mer komplisert. Tenker også at saksene står litt tørrere om de blir hevet opp fra bunnen av brønnene.
Er det noen som har noe tanker om "noe" jeg kan sette sakseløfterne på? Er jeg helt på jorde hvis jeg tenker vanlig treverk? 2 striper med: 36x198 + en høvlet 48x198 slik at totalhøyde blir ca 80mm?
Finnes det data på hvor mye vanlig konstruksjonsvirke tåler i "trykk når det har full understøttelse" ~eller noe sånt
XPS i høy trykklasse? XPS700?
Har ikke åpnet esken med løftebukken enda, men tror bunnplaten er rimelig solid, og vil fordele vekten bra.
Stål er et alternativ, men det blir fort kostbart, vil også unngå noe som kan ruste.
En 36x198 tåler 800kg pr m2 når det er understøtte på hver 3,4m og cc30 cm.
og en 48x198 tåler jo selvsagt mer, i tilegg så får du jo vekten fordelt ganske bra utover.
Slik det ser ut for meg så går all lasten ned i de langsgående delene av bunnrammen, derfor jeg tenker at det er best å sette noe på langs under disse.
Noen tanker om trykkfasthet på XPS kontra treverk? Da slipper jeg å bekymre meg for fukt og råte
Også setter du saksa på gjengestag og skive og bolt. Laget en liten boksforskaling rundt hvert punkt og støpt med nonset 400. Mer enn sterkt nok og ønsker du høyden tilbake kan du bare slegge av klossene en gang i fremtiden.
(Har understøpt sikkert 100 maskiner eller pumper slik)
Mister ståhøyde under bilen. Tror også de er stødigere på alle måter når de står helt i bunn. Slipper å passe på å slippe knappen på rett tidspunt.
Er det ikke enklere enn å bare sette den på xps/treverk (om det er godt nok)?
Den skal kun festes med 4 bolter, 2 foran og 2 bak. Men tror bunnrammen bør understøttes i (så godt som) hele lengden, siden rullene skal rulle på innsiden av rammen.